חדשות 30.01.2018

ישראל מובילה את מספר המאובחנים במחלת הסרטן מבין מדינות ה-OECD

ישראל מובילה במספר חולי הסרטן החדשים שמאובחנים מדי שנה, יחסית לממוצע מדינות ה-OECD, אך מדורגת נמוך בשיעורי התמותה מהמחלה

סרטן (אילוסטרציה)
סרטן (אילוסטרציה)

האגודה למלחמה בסרטן בשיתוף משרד הבריאות פרסמו אמש (שני) את הנתונים המעודכנים בישראל לקראת יום הסרטן הבינלאומי, אשר מצוין בישראל ובעולם ב-4 בפברואר 2018.

על פי הנתונים, ישראל מובילה במספר חולי הסרטן החדשים שמאובחנים מדי שנה, יחסית לממוצע מדינות ה-OECD, אך מדורגת נמוך מבין מדינות ה-OECD בשיעורי התמותה מהמחלה. הדבר נובע, ככל הנראה, מהעובדה שהחולים בישראל מאובחנים בשלב מוקדם במחלות הסרטן השכיחות, בזכות תכניות סריקה לאומיות ובמקביל זוכים לטיפול מיטבי ברמה גבוהה, כך ששיעורי ההישרדות והריפוי גבוהים וכתוצאה מכך שיעורי התמותה נמוכים יחסית.

עוד עולה מהנתונים:

  • בישראל אובחנו בשנת 2015 קרוב ל-30,000 אנשים עם מחלה המחייבת דיווח לרישום הסרטן הלאומי, מהם כ-26,000 עם סרטן חודרני. התפלגות זו דומה להתפלגות בארה"ב בשנת 2015. לגבי גברים (סרטן הערמונית) ונשים (סרטן השד).
  • מבחינת שיעורי היארעות הסרטן, ביהודים השיעור היה גבוה יותר בנשים לעומת הגברים; בערבים היה השיעור דומה בין המינים; וב"אחרים" היה השיעור גבוה בגברים לעומת נשים.
  • בגברים נצפית ירידה מובהקת סטטיסטית בהיארעות סרטן: ביהודים מאז 2007; בערבים מאז 2005. בנשים המגמה יציבה: ביהודיות מאז 1990; בערביות מאז 2005. גם בארה"ב נצפתה מגמת ירידה בהיארעות סרטן בקרב גברים (מאז 2005), ויציבות בקרב נשים (מאז 2005).
  • בתום שנת 2015 חיו בישראל כ-90,000 תושבים אשר אובחנו עם המחלה בין השנים 2011-2015.
  • בשנת 2015 נפטרו בישראל כ-11,000 אנשים מסרטן. בגברים היתה סיבת המוות השכיחה סרטן הריאה (יהודים וערבים) ובנשים, סרטן השד (יהודיות וערביות). התפלגות זו דומה להתפלגות בארה"ב בשנת 2015 לגבי גברים (סרטן הריאה) ושונה לגבי נשים (סרטן הריאה).
  • מבחינת שיעורי התמותה מסרטן, בגברים משלושת קבוצות האוכלוסייה (יהודים, ערבים, אחרים) שיעורי התמותה גבוהים יותר בהשוואה לנשים. מגמות התמותה מסרטן הן בירידה ביהודים (גברים ונשים) מאז 1995. בערבים המגמה מעורבת; בגברים המגמה יציבה מאז 1994 ובנשים נצפית ירידה מובהקת מאז 1990.

גם בארה"ב נצפתה מגמת ירידה בתמותה מסרטן בגברים ובנשים בשנים 2006-2015.

אין עדות לעלייה בתחלואה בגידולי מח

אין עדות לעלייה בתחלואה בגידולי מח בשני העשורים האחרונים - תקופה בה עלה משמעותית שיעור המשתמשים בטלפונים סלולריים.

מעיבוד נתונים שנערך לראשונה מאז החל השימוש הנפוץ בטלפון סלולרי בישראל, על ידי הרישום הלאומי לסרטן במשרד הבריאות והוצג במסיבת העיתונאים של האגודה למלחמה בסרטן, לא נרשמה עלייה במספר המקרים של גידולי מח ממאירים בכל קבוצות האוכלוסייה בישראל, בשני העשורים האחרונים. בספרות המדעית נרמז כי יכול להיות קשר בין שימוש כבד ותכוף בטלפון נייד או טלפון אלחוטי לבין גידולים מסוג גליומות. בישראל, אין עדות לעלייה בתחלואה בסוג זה של גידולי מח בשני העשורים האחרונים.

באשר לגידולים שפירים/ בעלי התנהגות לא ברורה, נצפתה מגמת עלייה בהיארעות בקרב נשים יהודיות וערביות וכן בקרב גברים ערבים עד אמצע שנות ה-2000, בעוד שבגברים יהודים המגמה הייתה יציבה.  לאחר אמצע שנות ה-2000 התייצבה המגמה בגברים ובנשים ערבים בעוד שבקרב יהודים, גברים ונשים, נצפתה מגמת ירידה מובהקת. מגמות דומות נצפו גם כאשר נבחנה לחוד ההיארעות של הגידול השכיח ביותר בקבוצה זו, מנינגיומה שפירה/בעלת התנהגות בלתי ברורה. גם בארצות הברית דווח על מגמת ירידה בהיארעות של מנינגיומה שפירה בשיעור שנתי ממוצע של 3.4%  בין 2005 ו-2014.

ב-25 השנים האחרונות (1990-2014) אין עדות לעלייה בהיארעות של גידולי מח ממאירים. גידולי מח שפירים/בעלי התנהגות לא ברורה עלו ברוב קבוצות האוכלוסיה עד אמצע שנות ה-2000 ולאחר מכן המגמה התייצבה (ערבים) או שנצפתה ירידה מובהקת (יהודים). למרות שלא נראה כי מגמות תחלואה אלו משקפות את מידת השימוש בטלפונים ניידים בישראל, עדיין יש צורך בהמשך מחקר ומעקב, וחשוב ליישם את כללי הזהירות המונעת.

8.8 מיליון מקרי מוות מסרטן בעולם בכל שנה

מנתוני ארגון הסרטן הבינלאומי ה–UICC המעודכנים עולה כי כיום יש כ-8.8 מיליון מקרי מוות מסרטן בעולם בכל שנה. 70% ממקרי התמותה מתרחשים בארצות בעלות ההכנסות הנמוכות עד בינוניות. מדובר בארצות מתפתחות, שהן הכי פחות מוכנות ומצוידות להתמודד עם נטל הסרטן.

התחום הברור המדגים את אי השוויון מתייחס לסרטן בקרב ילדים. שיעורי הישרדות של מחלות הסרטן בילדים הם למעלה מ-80% במדינות המפותחות כלכלית, לעומת שיעורים נמוכים של 20% בלבד במדינות המתפתחות בעלות ממוצע הכנסה נמוך. אי השוויון מורגש בצורה משמעותית גם בארצות אשר ממוצע ההכנסה שלהן הוא בינוני עד גבוה. בעיקר באוכלוסיות מסוימות כגון  מהגרים, פליטים, אוכלוסיות מפריפריות חברתיות וגיאורפיות ואוכלוסיות בעלות מעמד סוציואקונומית נמוך.

 

נושאים קשורים:  מחלת הסרטן,  תמותה מסרטן,  אבחון סרטן,  היארעות סרטן,  טלפונים סלולריים,  מחקרים
תגובות
 
האחריות הבלעדית לתוכנן של תגובות שיפורסמו על ידי משתמשי האתר, תחול על המפרסם ועליו בלבד. על המגיבים להימנע מלכלול בתגובות תוכן פוגעני או כל תוכן אחר, שיש בו משום פגיעה או הפרת זכויות של גורם כלשהו
31.01.2018, 10:07

עוד מחמאה למערכת הבריאות הישראלית. למרות רמת סדר בינונית סהכ ניתן ברור וטיפול ברמה מאוד גבוהה והתוצאות בתוחלת החיים מדברות בשם עצמן.
דווקא אי הסדר והשימוש המופרז בחדרי מיון מועילים לתוחלת החיים