אבחון מחלת הסרטן 19.02.2018

זיהוי מוקדם של 8 סוגי סרטן נפוצים באמצעות בדיקת דם חדשה – CancerSEEK

במחקר מקרה-ביקורת נמצא כי לבדיקת הדם החדשה CancerSEEK פוטנציאל רב לשמש בעתיד כבדיקת סקר לזיהוי מוקדם של 8 סוגי סרטן שכיחים

בדיקת דם (צילום: אילוסטרציה)

גילוי מוקדם הוא המפתח להפחתת שיעורי התמותה מסרטן. בדיקות הסקר הקיימות כיום לאיתור מוקדם של סוגי סרטן שכיחים כרוכות באי-נוחות משמעותית לטופל (קולונוסקופיה, ממוגרפיה וכו') ובעלויות גבוהות.

בכנס ה-GICS האחרון, שהתקיים בינואר 2018 בסן פרנסיסקו, הציגה קבוצת חוקרים מאונ' ג'ונס הופקינס שבבולטימור בדיקת דם חדשה – CancerSEEK – שפותחה למטרת גילוי מוקדם של 8 סוגי סרטן שכיחים – סרטן שחלות, כבד, וושט, לבלב, קיבה, מעי גס, ריאות ושד – האחראים יחד ליותר מ-60% ממקרי התמותה מסרטן בארה"ב.

במסגרת הכנס הציגו החוקרים תוצאות של מחקר מקרה-ביקורת שתוצאותיו פורסמו לאחרונה בכתב העת Science. המחקר בוצע במטרה לבחון את רגישות וסגוליות הבדיקה לגילוי הממאירויות הנ"ל בשלבי המחלה השונים, וכן, לבחון את יכולתה של הבדיקה למקם את הממאירות מבחינה אנטומית.

בדיקת ה-CancerSEEK מאתרת בדם הפריפרי Circulating tumor DNA (להלן ctDNA) מ-16 גנים שונים ובנוסף, 8 ביומרקרים חלבוניים (CA-125, CEA, CA-19-9, פרולקטין, HGF, אוסטאופונטין, מיאלופראוקסידאז, TIMP1).

החידוש שבבדיקה הוא הניתוח המשולב של מוטציות ב-DNA מחד ורמות ביומרקרים חלבוניים מאידך לצורך אבחון הממאירות. מנקודת פתיחה שכללה מאות גנים ו-41 ביומרקרים חלבוניים שעשויים לאתר סרטן לפני הפיזור הגרורתי, החוקרים מג'ונס הופקינס הצליחו לצמצם את הפאנל ל-16 גנים ו-8 ביומרקרים ספציפיים.

צמצום זה הכרחי להפחתת מספר ה-FPs כמו גם להפחתת עלות הבדיקה. הסיבה שהבדיקה כוללת ביומרקרים חלבוניים נוסף על ה-ctDNA היא שגידולים ממאירים בשלבים מוקדמים אינם משחררים רמות ctDNA שניתנות בהכרח לאיתור בדם הפריפרי, גם בשימוש בטכניקות הרגישות ביותר.

במחקר השתתפו 1,817 נבדקים. קבוצת המחקר כללה 1,005 נבדקים עם אבחנה של אחד מ-8 סוגי הסרטן שצוינו לעיל בשלב I-III, אשר טרם עברו התערבות כירורגית כלשהי בגין מחלתם. הגיל החציוני של המשתתפים בעת האבחנה היה 64 שנים. כמחצית מהמשתתפים (49%) היו בשלב II בעת האבחנה, 20% היו בשלב I ו-31% – בשלב III. קבוצת הביקורת כללה 812 נבדקים בריאים בגיל חציוני של 55 שנים, ללא היסטוריה של ממאירות או מחלות כרוניות.

המחקר לא כלל מטופלים שקיבלו טיפול נאו-אדג'ובנטי, מטופלים עם ממאירות בשלב IV, מטופלים לאחר התערבות כירורגית בגין מחלתם ומטופלים שבדיקת הדם נלקחה מהם תחת הרדמה.

הבדיקה נחשבה לחיובית במידה שתדירות המוטציה באחד מ-16 הגנים ו/או רמתו של אחד מ-8 הביומרקרים היו גבוהות באופן מובהק ביחס לקבוצת הביקורת. בשלב זה השתמשו החוקרים בכלים של למידה חישובית ואנליזות סטטיסטיות על מנת לקבוע את חציון הרגישות והספציפיות של בדיקת הדם לגילוי סרטן.

על פי תוצאות המחקר, חציון הרגישות של הבדיקה לאיתור 8 סוגי הסרטן הנ"ל הוא 70%. עוד נמצא טווח רגישות של 69% עד 98% עבור 5 סוגי ממאירות מבין ה-8, שעבורם לא קיימת בדיקת סקר לגילוי מוקדם כיום (שחלות, כבד, קיבה, לבלב וושט).

הרגישות החציונית של CancerSEEK היא 73% לגילוי סרטן בשלב II ו-78% לגילוי סרטן בשלב III. הרגישות הכוללת לגילוי סרטן בשלב I עומדת על 43% בלבד, כאשר מבין כל סוגי הסרטן, הרגישות הגבוהה ביותר לגילוי הסרטן כבר בשלב I הייתה בסרטן כבד (100%) והנמוכה ביותר – בסרטן הוושט (20%).

הרגישות החציונית הכוללת, קרי היכולת של בדיקת CancerSEEK לזהות סרטן מתוך 8 הסוגים השכיחים בכל אחד משלבי המחלה I-III, היא 70%, עם טווח רגישות שנע בין 33% לגילוי סרטן שד (בשלב I-III) ו-98% לגילוי סרטן שחלות (בשלב I-III).

על פי תוצאות המחקר, סגוליות הבדיקה > 99%, עם 7 נבדקים בלבד מתוך 812 הנבדקים הבריאים ששימשו כקבוצת הביקורת שקיבלו תוצאה חיובית בבדיקת ה-CancerSEEK. החוקרים החשיבו את המקרים הללו כ-False Positive לצורכי ניתוח סטטיסטי, אם כי אפשרי בהחלט שלשבעת הנבדקים הללו ממאירות א-סימפטומטית כלשהי שטרם אובחנה (אין בידי החוקרים נתוני מעקב עבור הנבדקים הללו).

על מנת למקם את הגידול מבחינה אנטומית בנבדקים עם תוצאת CancerSEEK חיובית, פיתחו החוקרים אלגוריתם ספציפי, בעל יכולת למקד את מקור הגידול למספר מצומצם של אזורים אנטומיים. כך, ב-626 נבדקים עם תוצאה חיובית, הצליחו החוקרים באמצעות האלגוריתם בלבד, ללא כל מידע נוסף, לצמצם את מיקום הגידול ל-2 איברים אנטומיים בלבד ב-83% מהנבדקים ולאיבר אנטומי יחיד – ב-63% מהנבדקים. הדיוק המרבי בלוקליזציה של הגידול הושג עבור סרטן מעי גס (84%) והדיוק המינימאלי נרשם בסרטן ריאות (39%).

מגבלת המחקר העיקרית היא בבחירת קבוצת המחקר, שכללה מראש חולי סרטן עם אבחנה מוכחת ולא נבדקים אקראיים מקרב האוכלוסייה הכללית. אמנם לאף אחד ממשתתפי המחקר לא הייתה מחלה גרורתית, אך מרבית הנבדקים מקרב האוכלוסיה הכללית המבצעים בדיקות סקר הם, על פי רוב, אנשים בריאים או עם ממאירות בשלביה הראשוניים, ומכאן שרגישות הבדיקה באוכלוסייה הכללית צפויה להיות נמוכה בהשוואה לתוצאות המחקר.

זאת ועוד, רמת החלבונים ששימשו כביומרקרים במחקר בדם הפריפרי עולה גם במצבי דלקת שונים, כגון ארתריטיס, השכיחים באוכלוסייה הכללית הבוגרת, ומכאן, שגם הסגוליות הגבוהה של בדיקת ה-CancerSEEK שהושגה במחקר הנוכחי, צפויה להיות נמוכה יותר בפועל.

לסיכום, לבדיקת CancerSEEK פוטנציאל רב לשמש בעתיד כבדיקת סקר לגילוי מוקדם של סוגי סרטן שכיחים ולשיפור ההישרדות של החולים, והמחקר הנוכחי מהווה צעד ראשון משמעותי בדרך לשם. אולם, לפני שהבדיקה תוכל להיכנס לשימוש רוטיני, על החוקרים להוכיח תחילה את יעילותה במחקרים פרוספקטיביים גדולים יותר באוכלוסיית היעד – האוכלוסייה הכללית. בבדיקות סקר יש חשיבות מכרעת הן לרגישות והן לספציפיות. אמנם הבדיקה הוכיחה יכולת מרשימה מבחינת סגוליות וכושר לוקליזציה, אך הרגישות נמוכה, וזאת בקבוצת נבדקים עם מחלה מוכחת.

מקור:

Blood Test That Detects Eight Common Cancers - Medscape - Jan 18, 2018

https://www.medscape.com/viewarticle/891491

http://science.sciencemag.org/content/early/2018/01/17/science.aar3247.long

נושאים קשורים:  סרטן,  גילוי מוקדם,  בדיקת סקר,  בדיקת דם,  CancerSEEK,  סקרינינג,  circulating tumor DNA,  ctDNA,  מחקרים
מאמרים נוספים שיעניינו אותך
תגובות
 
האחריות הבלעדית לתוכנן של תגובות שיפורסמו על ידי משתמשי האתר, תחול על המפרסם ועליו בלבד. על המגיבים להימנע מלכלול בתגובות תוכן פוגעני או כל תוכן אחר, שיש בו משום פגיעה או הפרת זכויות של גורם כלשהו