טיפול פליאטיבי 23.09.2019

רוטציה בין טיפולים לכאב בחולי סרטן קכקטיים

מעבר מפנטניל במתן דרך העור למתן ורידי של מורפיום בטיפול לכאב בחולי סרטן קכקטיים

עדויות מחקריות וקליניות מוגבלות מצביעות על כך שספיגת הפנטניל היא נמוכה במתן טרנסדרמלי דרך מדבקות עוריות. מסיבה זו מומלץ לא להשתמש במדבקות פנטניל (Fe) עוריות (Fe) (TFP) בקכציה על רקע סרטן, אך זו עשויה להיות האפשרות היחידה הזמינה לטיפול בכאב במקרים לא מעטים.

קבוצה של אונקולוגים סעודים ומצרים מתארים מקרה של מטופלת שסבלה מסרטן שד גרורתי עם קכקציה עמידה לטיפול. כאביה לא נשלטו על TFP ורופאיה ביצעו מעבר למורפיום תוך ורידי (M). הרופאים מדווחים כי המהלך בוצע באופן שמרני ולא עשו שימוש ביחס ההמרה TFP ל-M במתן פומי. בהנחה שהצורך באופיואידים נותר דומה לפני ואחרי ההחלפה וההמרה, יחס ההמרה המתאים במקרה זה היה בערך 1:25.

יחד עם התיאור הרופאים מדגישים כי מנסיונם ובהיעדר הנחיות ברורות לגבי המרה מ-TFP בקכקציה, עדיף להימנע מראש ממתן TFP. כאשר יש צורך הכרחי לשימוש ב-TFP בקכקציה, מסכמים הרופאים, יש לנקוט בזהירות בעת המעבר מ-TFP בכדי להימנע ממנת יתר.

מקור:

Alsirafy, Samy A., Saad H. Alabdullateef, Ashraf M. Elyamany, Amneh D. Hassan, and Mohammed Almashiakhi. "Transdermal fentanyl to parenteral morphine route switch and drug rotation in refractory cancer cachexia." BMJ supportive & palliative care (2019): bmjspcare-2019.

נושאים קשורים:  מחקרים,  רפואה פליאטיבית,  מחלות סופניות,  אופיואידים,  פנטניל,  מדבקות עוריות,  סרטן שד גרורתי
מאמרים נוספים שיעניינו אותך