אפיגנטיקה 29.09.2021

זיהוי סמן ביולוגי המנבא פרוגנוזה ויעילות טיפול כימותרפי בסרטן שד

ריכוז החלבון KMT2C מהווה מדד פרוגנוסטי עבור סרטן שד ויכול לנבא יעילות טיפול כימותרפי בשל המעורבות שלו בביטוי גנים המקושרים לתיקון נזקי DNA

ד-נ-א, גנטיקה (איור: אילוסטרציה)
ד-נ-א, גנטיקה (איור: אילוסטרציה)

ויסות אפיגנטי משחק תפקיד חשוב בהתקדמות מחלת הסרטן. מוטציות נפוצות או שינויים בביטוי מווסתים אפיגנטיים נצפו לעיתים קרובות בהתפתחות גידולים סרטניים, ומשום כך אלו יכולים לשמש כסמנים ביולוגיים או מטרות לטיפול בסרטן. במחקר זה ביקשו החוקרים לבחון את תפקידם של מווסתים אפיגנטיים בהתפתחות סרטן שד.

החוקרים בחנו את ריבוי המוטציות במווסתים אפיגנטיים בדגימות של סרטן שד בעזרת מאגר הנתונים של אטלס הגנום של הסרטן (Cancer Genome Atlas). החוקרים השתמשו בשיטת קפלן-מאייר על מנת לבחון את שרידות המטופלים. החוקרים ביצעו ריצוף גנטי של RNAי(RNA-sequencing [seq]) בתאי MCF-7 אשר עברו טרנספקציה עם siRNA תמים בתור מקרה ביקורת או KMT2C siRNA בתור מקרה המחקר. הם השתמשו בשיטת Quantitative reverse transcription-PCRי(qRT-PCR) ושקיעה של כרומטין על מנת לאשר את תוצאות RNA-seq.

תוצאות המחקר הדגימו כי מבין 450 מווסתים אפיגנטיים, מוטציה השכיחה ביותר בדגימות סרטן שד היו אלו ב-KMT2C. העומס המוטציוני של הגידול נמצא גבוה בדגימות של סרטן שד עם מוטציות ב-KMT2C או רמות mRNA נמוכות של KMT2C בהשוואה לדגימות עם KMT2C טבעי או רמות mRNA גבוהות של KMT2C. מוטציות סומטיות וביטוי מופחת של KMT2C נמצאו קשורים באופן עצמאי לירידה בשרידות הכוללת (Overall Survival-OS) ושרידות ללא מחלה (Disease Free Survival- DFS) בדגימות של סרטן שד, בהתאמה.

ניתוח של RNA-seq יחד עם שקיעה של כרומטין ומבדקי qRT-PCR חשפו כי דלדול של KMT2C השפיע באופן משמעותי על ביטוי של גנים הקשורים בתיקון נזקי DNA. יתרה מזאת, ביטוי מופחת של KMT2C נמצא קשור לרגישות תאי סרטן שד לטיפול כימותרפי ולשרידות כוללת ארוכה יותר עבור מטופלות עם סרטן שד שעברו טיפול כימותרפי.

מסקנת החוקרים הייתה כי KMT2C יכול לשמש כסמן ביולוגי פרוגנוסטי ולצורך בדיקת רגישות לטיפול כימותרפי בשל ההשפעה שלו על ביטוי גנים המקושרים לתיקון נזקי DNA בתאי סרטן שד.

מקור: 

Xinhua Liu, et al. (2021) “KMT2C is a potential biomarker of prognosis and chemotherapy sensitivity in breast cancer”. Breast Cancer Research and Treatment, September 2021. Vol. 189, Issue 2, p. 347–361. Doi.org/10.1007/s10549-021-06325-1

נושאים קשורים:  אפיגנטיקה,  מוטציות,  פרוגנוזה,  סרטן השד,  מחקרים